Aas Mek. Verksted A/S
leverer den 1.desember nybygg nr. 210, en brønnbåt av typen AAS 3002 ST til rederiet Sølvtrans AS. Dåpen finner sted i Ålesund lørdag 3. desember ved Quality hotel Waterfront med Anja Halsebakk som gudmor.
Dette er 35. nybygget vi har gleden av å levere til Sølvtrans over en periode på vel 25 år. Det er også det tredje, av 7 nybygg, i en serie av 3000 m3 - fartøy som vi har i ordre til Sølvtrans, og som skal leveres jevnt og trutt framover til ut i 2024.
Rederiet
Sølvtrans AS som mottar skipet er hjemmehørende i Ålesund og er verdens ledende brønnbåtrederi. Sølvtrans er et brønnbåtrederi som er svært opptatt av fiskehelse, biosikkerhet og lokal verdiskaping. Sølvtrans bygger i all hovedsak sine båter ved lokale verft, kjøper verdens beste fiskehåndteringssystemer fra verdensledende lokale leverandører og satser på norske sjøfolk om bord i sine fartøy.
Selskapet har over 35 fartøy i drift, som i stor grad går på lange kontrakter med oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Canada, Tasmania. Selskapet ble etablert i 1986 av Roger Halsebakk.
ARRANGEMENT
Nybygget er av verftets eget design av type AAS 3002 ST og har et brønnvolum på 3000 m3 fordelt på 2 fisketanker, og er utrustet med det beste og mest innovative fiskehåndteringsutstyret i markedet.
Dette er et design med lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset for transport av smolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dypgående.
Båten er topp utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte.
Fartøyet er arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter og system for ferskvanns behandling av fisken m.m.
Brønnbåten er designet med shelterdekk som gjøre det langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.
INNREDNING
Båten er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter.
Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom.
Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er utstyrt med vakuum toalettsystem og kloakkrensing i.h.h.t. strengeste krav.
ELEKTRONISK UTSTYR
Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr for Europeisk fartsområde.
LASTEARRANGEMENT
Lasterom volumet er på 3000 m3 som gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.
Nybygget er designet for skånsom undertrykks lasting, overtrykk lossing til merd eller anlegg på land, sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.
Båten er arrangert med CO2 luftere for avgassing av vannet i brønnene, O2 produksjon og innblandings system for oksyginering av vannet under lukket transport, ferskvanns behandling av fisken, transport av smolt, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l.
Nybygget er utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for utskilling av lus ved avlusing av fisken, system for avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing, ferskvanns behandling, smolt lasting o.l.
Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff / lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.
System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet. Ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.
Båten er utstyrt med RSW anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system med kapasitet som gir en senkning av temperaturen på ca. 1.2 gr C pr time.
For overvåking av last og system er det montert et automasjons- og overvåkingssystem type Well Control for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem iht. nytt regelverk for brønnbåter.
Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under lasting og transport. Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not o.l. i forbindelse med lasting langs merdene.
Nybygget er utstyrt med verftets spesialutviklede vaske- og desinfisering system "Well Wash". Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste- og lossesystemet og CO2-luftere i en automatisk syklusstyrt prosess.
DEKKSUTSTYR
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. Det er i tillegg montert kapstans, trommel vinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.
For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert Aqua Scan og Vaki fisketellere.
MASKINERI
I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.
Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 ekW som er utstyrt med SCR anlegg for eksosrensing som tilfredsstiller IMO TIER III, samt et nødaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 349 ekW.
For best mulig manøvrering er det montert tre sidepropellere fra Brunvoll, en forut på 600 kW og to akter på til sammen 500 kW.
Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg.
Underleverandører til bygg nr. 210 – MS RONJA QUEEN
Hovedmotor: - Yanmar Europe BV, Nederland /
Maritim Motor 71 18 22 70
Hjelpemotorer: - Pon Power AS, Oslo 23 17 05 00
Nød- Havneaggregat: - Nogva Motorfabrikk AS, Søvik 70 20 84 00
Gir og propellutstyr: - Brunvoll Volda AS, Volda 70 05 90 00
Pumper: - PG Flow Solutions AS, Nesbru 66 77 56 00
- Allweiler AS, Hvalstad 66 77 50 50
Elektrisk: - Vik Elektro AS, Tomrefjord 71 18 81 00
Elektronisk: - O.Øverland AS, Molde 71 20 24 00
Innredningsarb.: - R&M Ship Interior AS, Molde 41 64 90 00
Ventilasjon: - Copra Drift AS, Tomrefjord 974 30 173
Brann/redningsutstyr: - Certex Norge AS, Trondheim 73 53 97 00
Proviantkjøleanlegg: - Multi Kulde Vest AS, Ålesund 901 57 735
MOB-båt / kran: - Mare Safety AS, Ulsteinvik 70 00 98 10
Sidepropeller: - Brunvoll AS, Molde 71 21 96 00
Ankervinsj: - AS Scan, DK Hvide Sande 4597311045
Utv. dører: - Libra-Plast AS, Hareid 70 09 54 00
Innv. dører: - Baggerød AS 33 03 56 80
Vinduer: - HUSNA IC VE DIS TIC LTD STI, Tyrkia
Dekkskraner: - Bergen Hydraulic AS, Bergen 55 39 19 70
Laste- og lossesystem: - MMC First Process AS, Fosnavåg 70 08 39 00
Fisketeller: - AquaScan AS, Hafrsfjord 51 48 33 95
Fisketeller: - MSD Animal Health Norway, Bergen 55 54 37 35
Ozon-og oksygenanlegg: - Sterner AS, Ski 64 85 94 20
RSW-anlegg: - PTG FrioNordica AS,Malmefjorden 71 20 68 00
Styremaskin: - Kongsberg Maritime AS, Brattvåg 81 52 00 70
UV-anlegg: - Sterner AS, Ski 64 85 94 20
Lusefilter: - Mosshydro AS, Drammen 91 73 82 38
Ankerutrustning: - Fossen Shipping AS, Gjettum 67 57 45 00
Maling: - Carboline Norge AS, Lierstranda 32 85 73 00
Ventil -/ rørutrustning: - Robinet AS, Ulsteinvik 70 00 90 50
- Brødrene Dahl AS, Oslo 70 17 52 50
CO2-brannslukking: - Tyco Fire & Integrated Solutions, Oslo 22 91 76 00
Toalettanlegg: - Jets Vacuum AS, Hareid 70 03 91 00
Hoved dimensjoner på fartøyet
· Lengde o.a : 76,96 m
· Bredde : 17,80 m
· Dybde i riss : 5,90 m
· Lasteromskap. : 3000 m3
· Servicefart : 13 knop