Rederiet
Sølvtrans AS som mottar skipet er hjemmehørende i Ålesund, og er verdens største brønnbåtrederi og driver transport av levende fisk, hovedsakelig laks og ørret.
Selskapet har med dette nybygget over 20 fartøy i drift. Alle fartøyene går i stor grad på lange kontrakter med oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Canada, Tasmania og Chile. Selskapet ble etablert i 1986 av konsernsjef Roger Halsebakk.
Vi i Sølvtrans er svært glad for at vi nå har fått overlevert enda en brønnbåt fra Aas Mek. Verksted. Dette fartøyet skal være dedikert smoltkjøring. Vi er et rederi som hele tiden har fokus på å tilby havbruksnæringen det ypperste i markedet hva gjelder både fartøy og fiskehåndteringsutstyret som vi benytter. «Vi har gjennom en årrekke samarbeidet tett med Aas Mek. Verksted for å utvikle fremtidens brønnbåter. Dette er et samarbeid vi er meget godt fornøyd med og ser frem til også å fortsette med i årene som kommer», sier Daglig leder i Sølvtrans Roger Halsebakk. «Vi i Sølvtrans er opptatt av å satse på kvalitet, samtidig som vi bidrar til lokal verdiskaping og arbeidsplasser. Dette oppnår vi gjennom å bruke lokale verft og underleverandører», fortsetter Roger Halsebakk.
ARRANGEMENT
Nybygget er av verftets eget design av typen AAS 2502 ST med en lastekapasitet på 2500 m3. Båten er søsterskip til vårt bygg nr. 199 og 200 som ble levert til samme rederi i juli og desember i fjor. Dette er et design med lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset for transport av smolt og postsmolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dypgående. Nybygget er designet med rederiets sirkulasjonsprinsipp med sideveis sirkulasjon i lasterommene spesielt beregnet på lukket transport.
Båten er spesielt arrangert for transport av smolt i åpent og lukket system samt transport av slaktefisk, behandling o.l. Båten er også utstyrt med filter og UV system for vannrensing for smolt transport, avlusing og behandling av alt utslipp til sjø.
INNREDNING
Båten er arrangert med innredning for 10 personer i 1 og 2-mannslugarer med toalett, dusj og gode fasiliteter. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom. Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing i.h.h.t. strengeste krav.
ELEKTRONISK UTSTYR
Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr i henhold til fartsområde og regler for Europeisk fart.
LASTEARRANGEMENT
Lasterommet er på 2500 m3 fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem. Dette gir en kapasitet på føring av 375 tonn med levende fisk. Nybygget er designet for skånsom undertrykks lasting og overtrykk lossing til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken. Båten er arrangert med stor kapasitet for avgassing av vannet i brønnene med 4 stk CO2 luftere, oksyginerings anlegg mm for behandling av vannet i lasterommene i forbindelse med lukket transport, ferskvanns behandling av fisken, transport av smolt, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. Nybygget er utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for utskilling av lus ved avlusing av fisken, system for avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing og AGD behandling ved bruk av ferskvann. Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff / lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.
System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.
Båten er også utstyrt med RSW anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system med kapasitet på 2200 kw og som gir en senkning av temperaturen på ca. 1.2 gr C pr time. For overvåking av last og system er det montert et automasjons- og overvåkingssystem type Well Controll for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem iht. nytt regelverk for brønnbåter. Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under lasting og transport. Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not o.l. i forbindelse med lasting langs merdene.
Nybygget er utstyrt med verftets spesialutviklede vaske- og desinfisering system "Well Wash". Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste- og lossesystemet og CO2-luftere i en automatisk syklusstyrt prosess.
DEKKSUTSTYR
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. Det er i tillegg montert kapstans, trommel vinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer. For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert sorteringsmaskin fra MMC First Process, Aqua Scan og Vaki fisketellere, samt Vaki smoltteller.
MASKINERI
I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg. Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 kW, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW. For best mulig manøvrering er det montert Brunvoll sidepropell forut og akter på 450 kW og 300 kW.
Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg.
Vestnes, 30.10.2020
Aas Mek. Verksted A/S
Underleverandører til bygg nr. 204 – MS Ronja Christopher
Hovedmotor: - Yanmar Europe BV, Nederland /
Maritim Motor 71 18 22 70
Hjelpemotorer: - Pon Power AS, Oslo 23 17 05 00
Nød- Havneaggregat: - Nogva Motorfabrikk AS, Søvik 70 20 84 00
Gir og propellutstyr: - Brunvoll Volda AS, Volda 70 05 90 00
Pumper: - PG Flow Solutions AS, Nesbru 66 77 56 00
- Allweiler AS, Hvalstad 66 77 50 50
Elektrisk: - Vik Elektro AS, Tomrefjord 71 18 81 00
Elektronisk: - HG Marine Electronics AS, Hareid 70 09 58 60
Innredningsarb.: - R&M Ship Interior AS, Molde 41 64 90 00
Ventilasjon: - AF AeronMollier AS, Stavanger 38 32 78 00
Brann/redningsutstyr: - Certex Norge AS, Trondheim 73 53 97 00
Proviantkjøleanlegg: - GK Inneklima AS, 0611 Oslo 22 97 47 00
MOB-båt / kran: - Maritime Partner AS, Ålesund 70 17 15 65
Sidepropeller: - Brunvoll AS, Molde 71 21 96 00
Ankervinsj: - AS Scan, DK Hvide Sande 4597311045
Utv. dører: - Libra-Plast AS, Hareid 70 09 54 00
Innv. dører: - Baggerød AS / R&M Ship Interior AS 41 64 90 00
Vindu: - Bohamet Spolka Akcyjna, Polen 48523203904
Dekkskraner: - Bergen Hydraulic AS, Bergen 55 39 19 70
Laste- og lossesystem: - MMC First Process AS, Fosnavåg 70 08 39 00
Fisketeller: - AquaScan AS, Hafrsfjord 51 48 33 95
Sorteringsteller: - MMC First Process AS, Fosnavåg 70 08 39 00
Ozonanlegg: - Sterner AS, Ski 64 85 94 20
RSW-anlegg: - FrioNordica AS, Malmefjorden 71 20 68 00
Styremaskin: - Rolls Royce Marine AS, Brattvåg 81 52 00 70
UV-anlegg: - Sterner AS, Ski 64 85 94 20
Lusefilter: - Mosshydro AS, Drammen 91 73 82 38
Ankerutrustning: - Fossen Shipping AS, Gjettum 67 57 45 00
Maling: - Multi Marine AS / Carboline, Averøy 924 80 808
Ventil -/ rørutrustning: - Robinet AS, Ulsteinvik 70 00 90 50 - Brødrene Dahl AS, Oslo 70 17 52 50
CO2-brannslukking: - Tyco Fire & Integrated Solutions, Oslo 22 91 76 00
Toalettanlegg: - Jets Vacuum AS, Hareid 70 03 91 00
Tekniske opplysninger
- Lengde o.a : 69,96 m
- Bredde : 17,80 m
- Dybde i riss : 5,90 m
- Lasteromskap. : 2500 m3
- Servicefart : 13 knop