M/S «RO CHIEF»
Brønnbåt type AAS 1202 ST
Aas Mek. Verksted A/S
leverte den 02. november 2002 sitt nybygg nr. 166, en brønnbåt av typen AAS 1202 ST. Dette er verdens største brønnbåt. Dåpsseremonien ble avholdt den 02. november på Molde.
Rederiet Rohav AS
som mottok skipet, er hjemmehørende på Harøy i Møre og Romsdal. Dette er 11. brønnbåt som er levert fra Aas Mek. Verksted A/S til Rostein gruppen.
ARRANGEMENT
Båten er bygget i stål med overbygg i aluminium og er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i vanlig åpen brønn eller i lukket rom med nedkjøling via RSW-anlegg, sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.
Båten er utstyrt med trykk laste og lossesystem og med skyveskott i lasterom for trenging av fisken uten å senke vannstanden.
INNREDNING
Det er innredningsfasiliteter for åtte personer, fordelt på fire enmannslugarer og to tomannslugar, alle med egne dusj og toalett.
Båten er arrangert med stor og romslig messe med salong, vaskerom, garderobe, kaffibar m.m.
Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av dekkskran m.m.
Ventilasjonsvifter er montert for avsug fra bysse og vaskerom, og vifte med varmeelement for innblåsing av friskluft til innredningen.
ELEKTRONISK UTSTYR
Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr i henhold til fartsområde og regler.
LASTEARRANGEMENT
Lasterommet er på totalt 1230m3 fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem.
For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykklaste og lossesystem med telling og i tillegg arrangert med et dobbelt vacuumpumpeanlegg med 2x8000l tanker med sorterings- og telleutstyr, samt overvåkningssystem fra Marine Control AS for oksygennivå og vannkvalitet i brønnen.
Lasterommet er tilknyttet et RSW anlegg med kapasitet på ca. 473.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5 grader C. Alle system, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns video for overvåking av fisken i lasterommet under transport.
DEKKSUTSTYR
På hoveddekk er montert en Palfinger 38 t/m lossekran, samt en 23 t/m Palfinger-kran med radiostyring på poopdekk akter med 1,5 t vinsj.
Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i 3 ulike størrelser samt smolt telling.
Fortøynings- og redningsutstyr i hht klasse.
MASKINERI
I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Deutz SBV6M628,1235 kW ved 1000 o/min. som er tilkoplet et Finnøy gear og propellanlegg.
Strømproduksjon besørges av 2 stk.Volvo Penta D25A MT/HCM634G generator sett, hver med en ytelse på 600 kWe, 750VA, 3x440 V - 60 Hz, samt et havneaggregat Nogva/John Deere Marine på 80 kW.
For best mulig manøvrering, er det montert elektriske sidepropell for og akter, hver på 420 Kw.
For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert høytrykksvaskere med desinfiserings- og skumleggingsutstyr.
PUMPEROM
For overvåking og regulering av oksygeninnholdet, temperatur og PH i vannet er det montert et eget system med logging av type Marine Control.
Dimensjoner
Lengde o.a. | 53,30 m |
Lengde p.p | 47,87 m |
Bredde |
12 m |
Dybde i riss | 5,70 m |
Tonnasje | 1066 Brt |
Lasteromskap. | 1230 m3 |
Servicefart | 14 knop |